Årby skoles vision er at skabe en inkluderende folkeskole, hvor eleverne udfordres, så de bliver så dygtige, som de kan og trives – uanset social baggrund.
Synlig læring, bevægelse og trivsel er nøgleord for den enkelte elevs faglige og alsidige personlige udvikling samt elevernes evne til at anvende deres viden i nye sammenhænge.
Årby Skole ligger lidt syd for Kalundborg, mellem landsbyerne Melby og Årby tæt på byens kendte olieraffinaderi. Lige overfor skolen ligger fritidscentret og forsamlingshuset, med idrætshal, boldbaner, atletikanlæg og beachvolley-bane. I vores gode samarbejde bruger vi deres faciliteter i en stor del af vores idrætstimer. Ved siden af boldbanerne ligger vores skoleskov, på ca. 2 hektar som bl.a. kan benyttes i natur/teknik og i SFO med bålsted og shelterplads.
Skolens elevgrundlag kommer udover fra landsbyerne Årby og Melby samt Asnæs halvøen i høj grad fra Engvejskvarteret og Lyngparken, som er parcelhuskvarterer, der opstod i slutningen af tredserne i Kalundborgs sydøstlige bydel.
Årby Skole blev bygget i 1957, og har i perioder haft op til 10. klasse. Derfor har vi ret god plads med ca. 4.600 m² og fine faglokaler som sløjdlokale, skolekøkken, natur/tekniklokale m.m. Alle skolens klasselokaler er indrettet med smartboards, der er investeret for en kvart million i interaktive tavler for at gøre skolen fremtidssikret. Skolen blev i 1968 udbygget, på grund af stigende elevtal, så skolen fik tilført en ekstra fløj og en gymnastikhal, så vi idag som en af de få skoler råder over 2 gymnastiksale. Derudover blev der også bygget en administrationsfløj med kontorer og lærerværelse. Skolen råder over ca. 16.000 m² udenoms areal, med bl.a. legeplads, boldbaner og bålhytte. Skolens elevtal er i dag 160 elever, heraf 15 i vores Sprogklasser.
Sprogklasserne blev flyttet fra Tømmerup Skole til Årby Skole i 2008, især grundet spørgsmålet om plads. I forbindelse med flytningen var det meningen, at det ledige loftsrum på 380 m² skulle ombygges til brug for sprogklasserne – i sommeren 2010 blev byggeriet færdigt og den nye sprogklasseafdeling blev taget i brug og råder over klasselokaler, grupperum, torv, køkken og toiletter. Sprogbørnene er inddelt i 2 Klasser/hold Gruppe 1, svarende til børnehaveklassen, Gruppe 2 som svarer til 1. klasse og 2. klassetrin.
Samarbejdet mellem sprogklasserne og den almene skole fungerer fint. Undervisningen foregår separat, men i frikvartererne er børnene integreret. Dette skaber et stærkt børnefællesskab mellem almenskolen og specialafdelingen.
Skolen råder over en skolefritidsordning. SFO1 for 0. – 3. klasse er fælles, og SFO2 for 4. - 6. klasse er klubtilbudet til de større børn. Pædagogerne i sprogklasserne bruger også en del af deres arbejdstid i SFO, så der er mulighed for at få hjælp af kendte ansigter, hvis det behøves.
Der er ca. 25 ansatte på skolen bestående af lærere, pædagoger, pedeller samt rengøringspersonale og der er desuden tilknyttet PPR psykolog, skolesocialrådgiver og talehørelærere.
Skolen er kendetegnet ved et særdeles godt og tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger og er således godt rustet til inklusionsopgaven og den nye folkeskolereform. Skolen prioriterer pædagoger i undervisningen i stort omfang i indskolingen.
Med indførelsen af den nye folkeskolereform er skoledagen blevet længere for både børn og voksne. Alle klasser har fået længere skoledag og flere undervisningstimer, bl.a. er USU tid (understøttende undervisning) og lektiecafe indført som en nyskabelse, ligesom engelsk er indført fra første klasse og tysk fra femte.
Lærernes hverdag er også ændret med ændrede arbejdstider og længere arbejdsdag. Skolens tidligere it lokale er indrettet til lærerarbejdspladser.Skolen har stor fokus på Visible learning. Der arbejdes med synlig læring på flere niveauer og eleverne skoles til at blive "synlig lærende elever". Skolen satser på at ændre kulturen fra en undervisnings- til en læringskultur. I skolens aula er opsat en silhuet af en "synligt lærende elev", og skolen har udviklet målsætninger for processen på alle klassetrin.
Skolen har også meget opmærksomhed på idræt og bevægelse. Skolens medarbejdere har i 2018 afsluttet en 2 1/2 års lang DGI uddannelse, og skolen blev den 9 maj 2018 DGI certificeret idrætsprofilskole ved en ceremoni som afslutning på skolens emneuge. Skolens SFO er allerede DGI certificeret idræts SFO.
Skolens parkeringsområde omfatter en stor P-plads overfor skolen samt en tilstødende P-plads ved forsamlingshus og idrætshal. Desuden findes der P-plads ved den store gymnastikhal med indkørsel fra Søstermosevej og enkelte pladser lige foran skolen.
Skolens SFO1 har til huse i 57 fløjen med indgang fra den lille skolegård. Her findes SFO kontor, SFO café samt SFO lokaler. Der er også mulighed for at benytte skolekøkken og sløjdlokale. SFO2 befinder sig i 68 fløjen, hvor de rykkede ind fra den nu nedlagte SFO pavillion bag skolen. Her råder de over 2 lokaler med integreret køkken og seperat spillerum. SFO2 har endvidere adgang til den store skolegård og gymnastikhallen. Der er i år indskrevet ca. 100 børn i skolens SFO og 50 i SFO2.
Skolen blev i 2015 ramt af en omfattende PCB forurening i de bygninger som er bygget i 1968. Derfor blev disse bygninger lukket for undervisning indtil de i foråret 2017 blev PCB saneret, så en nyrenoveret og PCB fri skole kunne tages i anvendelse fra skoleåret 2017/18. De nyrenoverede bygninger blev indviet ved en stor fest i anledning af skolens 60 års jubilæum den 28. september, hvor kommunens borgmester indviede den nyrenoverede skole. Skolens 68 fløj fremstår i dag som kommunens mest moderne skolemiljø med lyddæmpende akustik, integreret belysning og optimal ventilering af indeklimaet med hyppig udskiftning af luftens CO2 indhold, der sørger for ren ilt til hjernen og giver et optimalt og sundt indeklima. Skolen fik i forbindelse med PCB renoveringen også optimeret omklædningsfaciliteterne i den store gymnastiksal, så der blev indrettet 2 separate omklædningsrum med handicapvenlige toilet- og tilkørselsforhold samt ny hovedindgang mod P-pladsen.
Årby skole og SFO er dermed hele områdets foretrukne skole med optimale faciliteter til læring, leg og bevægelse. Skolens gode rammer og volumen gør den fremtidssikret og klar til at modstå fremtidens opgaver og udfordringer.