Skolens historie

Årby skoles historie

Årby skole blev indviet som centralskole den 28. september 1957. Med bygningen af Årby Kommuneskole, som den kom til at hedde, indledtes en ny æra for Årby kommunes skolevæsen.

Daværende Årby kommune byggede centralskolen til erstatning for fire små distriktsskoler: Årby skole (opført 1829 og beliggende overfor kirken), Melby ny skole (opført 1926 og beliggende på Asnæs Skovvej 2), Melby gamle skole (opført 1896 og beliggende på Sønderstrandvej) og Asnæs skole (opført 1896 og senere traktørsted). De to sidste blev bygget til afløsning af den tidligere Lerchenborg skole, beliggende ca. 1 km vest for godset, der fungerede fra 1838-96. Kun fire af de fem skolebygninger eksisterer endnu, da skolen på Asnæs Skovvej er revet ned for at give plads til Statoil, de resterende bygninger er alle overgået til privateje. Alle disse skoler blev nedlagt og samlet til Aarby kommuneskole, der som et sognerådskompromis blev placeret lige langt fra alle midt i sognet.

Forsamlingshuset var allerede bygget og i tilknytning hertil lå en fodboldbane. Så man valgte at placere den nye skole lige overfor forsamlingshuset og boldbanen for at opnå visse "stordriftsfordele". I forbindelse med skolen blev der også opført inspektørbolig, viceinspektørbolig, pedelbolig og lærerbolig, så det nærmest var et helt nyt kvarter, der opstod. I pressen blev den nye kommuneskole kaldt skolen med Danmarks bedste udsigt pga den smukke udsigt ud over Kalundborg fjord. En udsigt der i dag er forsvundet bag Statoils olieraffinaderi.

I starten af 1960 voksede Kalundborg mod sydøst og der kom gang i udstykningerne af parcelhusgrunde i Engvejskvarteret, og det gav en stor stigning i børnetallet i dette område op igennem 60 erne. I slutningen af 60 erne forstærkedes dette af en tilsvarende udstykning i Årby (Stuesagervej og Tejbjergvej) og dermed var behovet for skoleudvidelelsen i 1968 skabt.

Siden indvielsen husede skolen elever fra 1. til 9. klasse. I 1970 oprettedes børnehaveklasser og i 1972 kom også 10. klasse til. Først i halvfjerdserne lå elevtallet på omkring 400, og kulminerede i skoleåret 1972/73 med 405 elever. Efter kommunesammenlægningen var Årby skole blevet kommunens 3. største skole kun overgået af Rynkevangskolen og Ulshøjskolen !

I 1974 besluttede Kalundborg byråd at ændre strukturen for kommunens 8. - 10. klasser. Der skulle fremover kun være 4 skoler med overbygning. Nyrup, Ulshøj, Rynkevang og Munkesø. I juni 1976 afholdtes således den sidste dimissionsfest for 9. og 10. klasserne og herefter overflyttedes Årbys elever efter 7. klasse til Munkesøskolen og senere til Rynkevangskolen, som i dag er vores overbygninsskole.

I 1968 blev skolen kraftig udviet med en helt ny fløj, administrationsgang og en ny gymnastiksal. Skolen blev faktisk dobbelt så stor ved denne udvielse.

Fra 1976 og i årene fremefter var Årby skole tosporet fra BH.klasse til 7. klasse, og havde et meget stabilt elevtal på ca. 250 elever.

I 2008 fik Årby skole en ny dimension, idet skolen fik oprettet en sprogklasseafdeling som oprindelig havde været placeret på Tømmerup skole. Sprogklasseafdelingen var normeret til ca. 30 børn med sproglige vanskeligheder, som kommer fra hele Kalundborg kommune.

I foråret 2010 blev Årby skole udbygget med små 400m2 sprogklasseafdeling på første sal indrettet med små klasse- og mødelokaler samt små testrum til tale/høreundervisning. I dag består Sprogklasseafdelingen blot af 15 børn.

Skolens SFO2 var i mange år beliggende i en tilstødende barak ved det grønne område, som oprindelig blev opstillet midt i tredserne for at afhjælpe det stigende pladsbehov. Barakken var egentlig tænkt som en midlertidig foranstaltning, men blev under tiden en permanent løsning indtil den i sommeren 2017 blev nedrevet i forbindelse med skolens PCB renovering.

I sommeren 2015 fik skolen konstateret PCB i indeklimaet pga for høje koncentrationer af giftstoffet PCB i fugerne i de såkaldte 68 bygninger. Skolens fremtid var en overgang uvis, men en truende lukning blev afværget, da kommunalbestyrelsen valgte at PCB sanere skolen for 12 millioner kr. Denne PCB renovering blev udført i 2017 og til skoleåret 2017/2018 kunne skolen efter to års delvis lukning af de PCB forurenede bygninger atter tage hele skolens areal i brug til undervisning. Den 28. september 2017 fejrede skolen sit 60 års jubilæum samtidig med indvielse af den renoverede skole.

I dag fremstår skolen som en moderne og veludbygget skole med gode bygningsmæssige rammer og faciliteter, der fuldt ud lever op til tidens krav. Skolen har i dag ca. 175 elever og 30 ansatte fordelt på de 3 afdelinger almenskolen, sprogklasseafdelingen og SFO/SFO2.

Årby gamle skole

Årby ny skole